Internet to nasze okno na świat. Tu znajdujemy całą masę informacji i inspiracji, kupujemy, sprzedajemy, zawieramy nowe znajomości. Ale globalna sieć to także zagrożenie, ponieważ daje pole do działania dla wielu oszustów internetowych. A im większa jest nasza otwartość na wirtualny świat, im mniejsza czujność i ostrożność, tym łatwiejszym celem jesteśmy.

Oszustwa internetowe

To sprawia, że oszuści internetowi wciąż prześcigają się w pomysłach. Mamy spam, przesyłanie coraz to mocniej wyspecjalizowanych wirusów w załącznikach, hakowanie danych, włamania poprzez kamerę internetową, kradzież tożsamości i wiele, wiele innych. Dzisiejszy internauta musi być niezwykle wyczulony i ostrożny. Trzeba pamiętać, że oszuści są zawsze o krok przed nami.

Jeden z nowszych pomysłów to złośliwy spam z komunikatora WhatsApp. Użytkownicy aplikacji powinny uważać na maile przychodzące z Biedronki oraz parku rozrywki EnergyLandia. Popularna sieć sklepów rzekomo oferuje kupony wydane z okazji rocznicy istnienia, dzięki którym można zyskać 2000 zł. Popularny park rozrywki z kolej miałby rozdawać darmowe karnety. Po kliknięciu w baner pojawia się od razu ankieta i konieczność podania przeróżnych danych i to już powinno budzić nasze wątpliwości. Aby nie dać się nabrać oszustom internetowym należy jak najszybciej wycofać się z maila, a następnie go usunąć.

Kolejna popularna metoda oszustw internetowych to fałszywa informacja o zwrocie podatku. Ilość odnotowanych już incydentów jest tak duża, że przed przestępcami ostrzega Ministerstwo Finansów, apelując do internautów o ostrożność. Mail o zwrocie podatku kierowany jest zwykle do przedsiębiorców i zawiera informację o konkretnej kwocie i sposobie złożenia wniosku o zwrot. Tak naprawdę formularz do wypełnienia, który dostajemy jako załącznik, zawiera złośliwy kod wyłudzający nasze dane.

Ministerstwo ostrzega też od jakiegoś czasu przed mailami, które dostają osoby zakładające właśnie firmę. To informacja o rzekomej konieczności wniesienia zapłaty za czynności administracyjne, które towarzyszą rejestrowaniu firmy. Trzeba pamiętać, że w naszym kraju są to czynności zwolnione z jakichkolwiek opłat. Oszuści internetowi bazują po prostu naszej niewiedzy.

Jak chronić się przed oszustwami internetowymi?

Tak naprawdę w tej kwestii wiele zależy od nas samych, od naszych zachowań i wiedzy. I choć są to już podstawowe zasady zachowania w sieci, wymienimy zasady ostrożności, które uchronią nas przed działaniem oszustów internetowych.

  •         Ochrona haseł i loginów. Niby wie to każde dziecko, a jednak regularnie dochodzi do wyłudzania tych danych. Pamiętaj, nigdy, ale to nigdy nie podawaj nikomu danych dotyczących logowania do konta bankowego, portalu aukcyjnego, konta na portalu społecznościowego oraz innych stron. Żaden profesjonalny i oficjalny portal, bank czy inna firma nie wymaga podawania takich danych, więc takie w 100% pochodzi od oszusta.
  •         Regularna zmiana hasła. Często ignorujemy upomnienia o zmianie hasła i to jest poważny błąd. Oczywiście to kłopotliwe, ale regularne zmiany haseł bardzo skutecznie chronią dostęp do naszych danych i finansów
  •         Ograniczenie udostępniania danych osobowych. Wielu internautów chętnie bierze udział w różnych ankietach, często też rejestrujemy się u licznych sprzedawców i usługodawców. Tymczasem za propozycją podania danych stoją często oszuści internetowi. Zawsze warto zweryfikować, czy taka wylewność w sieci jest potrzebna. Należy sprawdzić, kto prosi o dane oraz czy to konieczne.
  •         Ostrożność wobec załączników. To już klasyka internetu. Codziennie dostajemy od kilku do kilkunastu maili z załącznikami i okazuje się, że nawet 30-40% z nich to oszustwo internetowe. Tu zalecana jest daleko idąca ostrożność i weryfikacja nadawcy. Po prostu, jeśli nie jest to mail, na który czekamy albo pochodzący od firmy z którą współpracujemy, należy go usunąć i tyle.

Korzystając rozsądnie z internetu zwiększamy swoje bezpieczeństwo, chronimy dane i swoje finanse. Oczywiście nie trzeba popadać w paranoję, ale zachować przynajmniej taką ostrożność, jaką kierujemy się w realnych czynnościach i transakcjach.